Midsommar är nästa helg...

Barnen har slutat skolan, och sommarlovet är här. DÅ börjar jag jobba, inte så bra timing, men det ger pengar, det är bra.

Vädret ute är regn och rusk, svårt att föreställa sig att midsommar kommer snart.

Jag har hittat en bra dikt jag tänkte dela med mig till er;

LITEN MIDSOMMAR-DIKT
av C-G Åkerhielm

Nu är det midsommar, må du tro!

Inte en julgran så långt blicken bär!

Och påskäggen gör sig icke besvär!

För detta är dagen då svenskarna festar

och äter och dricker som värsta hästar.

Varje äng blir en festplats av rang

Säg, har vikingablodet kommit i svang?

Till lunch blir det prinskorv å Jansson därtill,

lax och potäter och massor med dill

och sill och strömming å snaps på borden

och alla sjunger men ingen kan orden!

När alla ätit blir det plötsligt fart.

Nu ska det dansas runt majstång så klart!

Solen skiner högt uppe i skyn -

- det är som en scen ur Bullerbyn.

Detta är dagen då allt känns komplett

och vi blir lyckliga på något underligt sätt.

Är det dygnet som spelar alla ett spratt

eftersom timmarna går men det blir aldrig natt!


Strunt samma, sju sorters blommor ger inga svar

och i morgon finns alla bekymmer kvar!


Men idag är du lycklig och gör som du känner,

glad midsommar önskas alla mina vänner! 


KRAM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0