Jag har opererats!

Det var länge sedan jag skrev, tiden bara flyger iväg.

Om tre veckor börjar fotvårdskursen, det ska bli så kul och så annorlunda att plugga igen. Jag är verkligen laddad, nu siktar jag på höga betyg (även om det inte spelar någon roll, bara man klarar sig).

Jag har genomgått en öron operation, det kom lite plötsligt, men jag har ju hört dåligt hela livet. Det blev snabbt bestämt, när jag väl kom till skott. Mitt problem var;


Otoscleros

Vad är otoscleros
Vid otoscleros finns det en sjuklig tillväxt av ben som gör att stigbygeln långsamt växer fast i ovala fönstret. Detta leder till hörselnedsättning och ibland öronsus. Orsaken till otoscleros är inte klarlagd men det finns ibland ärftliga anlag och sjukdomen är vanligare hos kvinnor än hos män. Det är vanligt att sjukdomen finns i båda öronen. Hörselnedsättning vid otoscleros går oftast bra att behandla med hörapparat men blir nedsättningen stor kan örat opereras. 

Hur går operationen till?
Ingreppet tar 1-2 timmar och kan göras i lokalbedövning eller narkos. Ofta gör man ett litet hudsnitt ovanför hörselgången för att komma åt. Sedan lyftes trumhinnan, stigbygelns skänklar tas bort och man borrar ett hål till innerörat genom stigbygelplattan. I hålet sätter man in ett konstgjort hörselben som fästes i städet. Det konstgjorda benet har en glatt yta som inte kan växa fast. 

- - -

Jag trodde jag skulle vara borta 2 dagar från jobbet, men jag blev sjukskriven 2,5 veckor!!!!

Nu efteråt har jag varit lite yr och det har knakat och låtit lite i örat. Än så länge hör jag inte bättre, men jag tror att det är svullet - jag hoppas det i allafall.

Jag har lite dåligt samvete att jag är borta så länge, för det är så svårt att få tag i folk. Om en vecka idag, börjar jag jobba igen.

Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0